Innehållet på den här sidan är marknadsföring
Lågt värderat mediebolag intresserar SKAGEN Focus
Globalfonden SKAGEN Focus senaste investering, mediebolaget Viacom, låg länge i underhållningsbranschens absoluta framkant. Men sedan disruptiva streamingtjänster tagit allt större marknadsandel har bolagets glans falnat.
Våg efter våg av förändringar har sköljt över mediabranschen under de senaste 15 åren. Traditionell, tryckt media har som bekant gett vika för digitala kanaler. I synnerhet yngre användare söker sig nästan uteslutande till nätbaserade streamingtjänster såsom Netflix och Youtube. Traditionell tv i form av stora kabelutbud till konsumenter, har minskat drastiskt i omfattning.
Ett nytt medielandskap
Inte minst i USA har skiftet varit markant. Där kulminerade traditionell betal-tv redan 2012, bara cirka fem år efter att de disruptiva konkurrenterna lanserat sina plattformar. Ett annat aktuellt exempel är svenska Spotify, som med 70 miljoner betalande användare för alltid har förändrat vår syn på musiks tillgänglighet. Spotify är i dagarna på väg till börsen och har enligt vissa bedömare ett värde som överstiger hela den amerikanska skivindustrin.
Och medan streamingpionjären Netflix aktie har stigit raketartat de senaste två åren och bolaget för närvarande värderas till närmare 100 miljarder dollar, intresserar sig få investerare för det traditionella medielandskapet. Detta trots att bolagen handlas till nivåer som inte setts på flera decennier.
Mediebolag av gamla skolan
Den globala, högkoncentrerade aktiefonden SKAGEN Focus – med en framgångsrik historik av att gå mot strömmen – hör till undantagen. Sedan årsskiftet har Focusförvaltarna köpt in sig i det amerikanska mediekonglomeratet Viacom, som historiskt varit ett av de dominerande mediabolagen. Numera ligger börsvärdet på blygsamma 13 miljarder dollar.
– Aktiemarknaden har med nuvarande värdering i stort diskonterat bort Viacoms möjligheter att transformeras genom de starka kassaflöden som fortfarande genereras, förklarar Jonas Edholm, portföljförvaltare i SKAGEN Focus.
Guldgruva med innehåll
Viacom sitter på en guldgruva av "content", bland annat genom sitt ägande av filmbolaget Paramount Pictures och traditionella tv-kanaler som Nickelodeon och Comedy Central. Viacom kontrolleras i sin tur av holdingbolaget National Amusements med mediemogulerna Redstones vid rodret.
I december 2016 tog Robert Bakish över som ny vd efter en period med interna stridigheter mellan den dåvarande vd:n och familjen Redstone. Sedan dess har Bakish genomfört en rad genomgripande förändringar och lyckats stoppa nedturen. Han har tillsatt nya chefer för bland andra Paramount, slutit nya distributionsavtal med kabel-tv-nätverk, omprofilerat tv-kanalen Spike. Tittarsiffrorna och annonsintäkterna för flera av Viacoms tv-kanaler, däribland Nickelodeon, har förbättrats. Även MTV har tagit viktiga steg framåt. Stora omställningar och utmaningar kvarstår dock.
– Bolagets fastighetsvärden och katalog av titlar i Paramount Pictures motsvarar en mycket stor del av nuvarande börsvärde. Det finns behov av att få in bolagets "content" i distributionsmodeller som är direkt riktade mot konsumenter, och vi tror dessutom att den nya ledningen kommer att kapa kostnaderna rejält, säger Jonas Edholm.
Förändringar och strukturaffärer kan framkalla värde
En möjlig katalysator för omvärdering är att aktivistinvesteraren Gamco, Viacoms näst största ägare, trycker på för att spinna av International Media Networks eller Paramount Pictures. På så sätt kan värdet på bolagets tillgångar synliggöras.
– Det pågår dessutom en våg av konsolidering inom sektorn, där de traditionella mediabolagen vill bli större för att uppnå synergier och möta konkurrensen bättre. Det är inte orimligt att se framför sig att Viacom kommer att delta i denna process, säger Jonas Edholm.
I slutet av 2017 köpte exempelvis Disney större delen av 21st Century Fox och skapade en mediegigant för streamingtjänster. I höstas lanserade Viacom en ny streamingtjänst i samarbete med Canal Digital, Bredbandsbolaget och Com Hem, Paramount+. Tjänsten erbjuder nya filmer från Paramount Pictures och äldre filmer och tv-serier från MTV och Comedy Central. I dagarna meddelade Viacom också att de kommer att lansera en ny direktdistributionskanal under hösten.
Not: i skrivande stund står Viacom för 2,5 procent av SKAGEN Focus portfölj.