Innehållet på den här sidan är marknadsföring
Har det redan gått 25 år?
Snabbfotad, kundorienterad och annorlunda. När SKAGEN nu fyller 25 genomsyras företaget fortsatt av den anda som rådde då grundarna bokstavligen delade middagsbord med sina kunder.
– Mycket har hänt i SKAGEN under ett kvarts sekel och vi har upplevt såväl fantastiska framgångar som perioder med utmaningar. Vårt grundläggande oberoende och vår vilja att utmana etablerade sanningar för att gynna våra kunder, förblir dock oförändrade, säger Tim Warrington, SKAGENs verkställande direktör.
Det var den 1 december 1993 som den första SKAGEN-fonden lanserades, aktiefonden SKAGEN Vekst. SKAGENs grundare delade en passion för globala investeringar och en stark tro på värdebaserad förvaltning, där utgångspunkten är att leta efter lågt värderade bolag med potential. Vid den tiden var det en nyhet utanför Oslo Börs att söka sig till börser runt hela världen och sektorer med begränsad representation i Norge i syfte att diversifiera risken i en aktiefond.
Öppen och ärlig kommunikation
SKAGEN startades för att investera familjens och vänners sparpengar. Att kunna se sina kunder i ögonen var inte minst viktigt under den tid då man satt runt middagsbordet tillsammans med sina kunder. Öppen och ärlig kommunikation var ett fokusområde och har förblivit så än idag.
SKAGEN växer snabbt till att bli ett av Skandinaviens ledande fondbolag och 2004 är företaget Norges näst största aktiefondförvaltare. Samma år öppnas den första filialen utanför Norge, i Stockholm. Idag finns också filialer i London och Amsterdam, utanför hemmamarknaderna Norge, Sverige och Danmark.
Fortsätter att växa
Under åren har fondutbudet byggts upp långsamt och långsiktigt. 1994 lanseras den första räntefonden, obligationsfonden SKAGEN Avkastning. Tre år senare tillkommer aktiefonden SKAGEN Global och 2002 tillväxtmarknadsfonden SKAGEN Kon-Tiki. Inte förrän tio år senare lanseras en ny aktiefond, den globala fastighetsfonden SKAGEN m2. På senare tid har den högkoncentrerade globalfonden SKAGEN Focus och skuggaktivistfonden SKAGEN Insight sett dagens ljus. SKAGENs milstolpar under åren.
Sedan december 2017 är SKAGEN en del av Storebrandgruppen, men förblir ett eget bolag som rapporterar till sin egen styrelse. Förutom de egna fonderna kan SKAGEN nu i flera marknader också erbjuda Storebrands fonder samt ett brett urval av fonder från andra aktörer. Målet är som alltid att ge våra kunder bästa möjliga riskjusterade avkastning över tid.
– I 25 år har vi vidgat våra horisonter. Idag har SKAGEN ett vidare perspektiv än någonsin och vi vet att vi gör skillnad för våra kunder. Nu fortsätter resan, säger Tim Warrington.
Se också:
Möt några av de som förverkligat sina drömmar med hjälp av SKAGENs fonder
Visste du att?
- Namnet SKAGEN kommer från den gata i norska Stavanger där huvudkontoret är beläget än idag.
- SKAGENs fonder distribuerades via bensinmackar i Norge under åren 1995-1996