Det är som bekant svårt att förutse framtiden. Även för aktiva stock pickers som SKAGENs förvaltare, som fokuserar på bolagens inneboende förmåga att skapa värde, är utmaningen att dessa påverkas av den ekonomiska utvecklingen. Det bästa sättet att minska problemet är att köpa aktier i lågt värderade bolag som är jämförelsevis motståndskraftiga mot stora ekonomiska svängningar. Och handlas aktierna när de är på rea, är chansen naturligt nog större att bolagen är undervärderade.
Läkemedel för människans bästa vänner
Ett exempel på detta under senare tid är aktiefonden SKAGEN Globals förvärv under första kvartalet i år. När det japanska konglomeratet Nissan Chemical Industries aktie föll tillbaka under börsturbulensen i början av året var fondens förvaltare snabba att gå in.
– Nissan Chemical har legat på vår radar länge. Vi träffade ledningen i Japan för ett par år sedan och har bara väntat på ett bra tillfälle att gå in, säger SKAGEN Globals huvudförvaltare Knut Gezelius.
Nissan Chemical är specialiserat på olika nischer med hög lönsamhet inom bland annat teknologi, kemi och läkemedel. Mer resurser läggs på forskning och utveckling än de flesta av konkurrenterna. Ett lovande område är djurläkemedel, som växer i takt med en allt mer välmående global medelklass som betraktar husdjur som familjemedlemmar.
Guldgruva med data
Ännu ett exempel på Globals nya innehav är ägaren till New York-börsen, Intercontinental Exchange (Ice). Med sin dominerande ställning inom börsintroduktioner sitter bolaget på en guldgruva med data, som ligger till grund för marknadsinsikter och analyser hos tredje part. Ice har också en stabil, visionär och aktieägarvänlig ledning som har varit på plats över tio år och gång på gång positionerat företaget rätt. Ice togs in i portföljen i slutet av 2017. När aktien levererade negativ relativ avkasting i början av första kvartalet ökade förvaltarna innehavet som för närvarande är en topp-5 position och utgör över fyra procent av fonden.
– Ice tjänar pengar både när folk köper och säljer. De äger också all börsdata, vilket kommer att bli en allt mer värdefull och icke-replicerbar tillgång framöver. Det här är ett bolag vi tror på långsiktigt, över de kommande fem till tio åren, säger Knut Gezelius.
Hotellens Ferrari
Under orostider ges också chansen att bygga positioner i nya investeringsidéer som vanligtvis kan ha begränsad likviditet. Under det gångna kvartalet köpte därför Globalteamet aktier i den asiatiska lyxhotellkedjan Shangri-La (mindre än en procent av fonden i skrivande stund).
Tesen är att bolaget kommer att kunna växa på den kinesiska marknaden och, i viss mån, expandera via franchise. Det senare bör vara lönsamt eftersom man inte behöver använda eget kapital för att bygga hotell men får en regelbunden ström av licensieringsintäkter.
Uppåt i turbulensen
Men i orostider finns också kvalitetsbolag som istället för att falla, går i motsatt riktning. Bilsäkerhetsbolaget Autoliv, som har varit med länge i SKAGEN Globals portfölj, steg med 15 procent under första kvartalet. Efter att den tidigare konkurrenten Takata gick i konkurs sedan de tvingats återkalla över 70 miljoner defekta krockkuddar, har Autolivs marknadspenetration gradvis ökat i takt med att man under vissa perioder vunnit över 50 procent av ordrarna från bilproducenterna.
Autoliv toppade affärstidningarnas nyhetsflöden nyligen, då aktivistinvesteraren Christer Gardells Cevian Capital köpte upp cirka 8 procent av bolaget. En trigger för att frigöra värden är den kommande uppdelningen i två börsbolag; Autoliv och nya teknikbolaget Veoneer som kommer att ledas av den visionäre och aktieägarvänlige VD:n Jan Carlson.
Innehåll som växer
Ännu en aktie som steg under kvartalet är amerikanska Adobe, som är ny i Globals portfölj. Bolaget är världsledande inom bildbehandlingsprogram och webbverktyg, och har stigit med nästan tio procent bara sedan fondens intåg. Genom att konvertera sina användare till prenumeranter har förutsägbarheten i intäkterna ökat och programmen blivit mer tillgängliga prismässigt.
Denna kombination leder till en högre kvalitet på intäktströmmarna. vilket i sin tur motiverar en högre värdering. Adobe är väl positionerat på flera sätt – produktion av innehåll för sociala medier och andra kanaler spås fortsätta att öka och bolaget har dessutom en närmast monopolliknande ställning.