Jag har sagt det förut, men det är värt att upprepa: Brasilien är ett land av storlek, kontrast och överflöd. Trots bristen på infrastruktur har de en enorm råvarubas. På dag fyra av vår resa såg SKAGEN Kon-Tikis portföljförvaltare och jag på egen hand hur ett brett utbud av produkter kan skapas med till synes identiska industriella processer. Ett bolag som sticker ut i detta avseende är SKAGEN Kon-Tiki innehavet Raízen, som tillverkar ett brett utbud av energiprodukter med en enda insats – sockerrör.
Vi började med att lära oss om några av bolagets nyckelprojekt genom att besöka platserna i São Paulo. Trots att laddningsstationer för elfordon börjar dyka upp på bensinstationer i São Paulo, är det fortfarande osannolikt att tillväxten för elbilar kommer att öka på grund av Brasiliens infrastruktur och avstånd. Hybrid och fullt eldrivna-bilar förväntas utgöra sammanlagt 8% av landets bilar år 2040, men idag är elbilar en lyxprodukt i Brasilien på grund av dess kostnad. I stället har landet en brasiliansk motsvarighet till den europeiska hybridbilen, som är ett "bland fordon" som består av konventionellt bränsle kombinerat med mer kolhaltiga biobränslen som är härledd från etanol. Konventionell bensin som säljs vid pumpar blandas med 27% etanol, och det finns potential för hybridfordon som består av etanolförbränningsmotorer och elbilar i framtiden.
En stark cirkulär lutning
Vi besökte också två av de fabriker som Raízen driver i delstaten São Paulo. Raízen använder sockerrör för att göra en mängd olika produkter, och de har 1,2 miljoner hektar sockerrör för årlig produktion. De använder en ny och disruptiv lösning som kallas "E2G", eller andra generationens etanol, där avfall som produceras i traditionell etanolproduktion, bagasse, används för att skapa etanol gas för direkt eller elektrisk användning. E2G-processen pressar ut ytterligare 50% produktion genom att använda sockerrörshalm och bagasse avfall från konventionell etanolproduktion utan att använda mer mark. Sockerrör har gynnsamma ESG-egenskaper jämfört med alternativ som majs och spannmål, och det är inte en resurs som konkurrerar om mat eller bränsle. Raízens kärnenergiprodukter är etanol för bränsle, elektricitet och biogas, alla med en stark cirkulär lutning, där avfall fungerar som gödning för åkrarna.
EESG - Economy, Environment, Social, och Governance
Raízen ägs delvis av Cosan, ett holdingbolag som fokuserar på sina dotterbolag i sin storytelling. Under vår resa passade vi på att träffa VD:n på Cosan, som förklarade att det inte bara är bra för EBITDA utan även för miljön med lägre koldioxidutsläpp, vilket är anledningen till att Cosan har anammat EESG- Economy, Environment, Social och Governance. Bolaget är investerat i fem områden med konkurrensfördelar i Brasilien, och det tillför värde till dotterbolagen som en operativ investerare med tydlig input om hur de kan förbättra sina resultat.
Sammanfattningsvis är Brasiliens råvarubas enorm och bolag som Raízen gör det bästa av den. Användningen av sockerrör för att tillverka en mängd olika energiprodukter är ett bra exempel på principer för cirkulär ekonomi, där avfall används för att skapa värde. Även om elbilstillväxten kan vara långsam i Brasilien, har landet hittat ett alternativ i "bland fordon", bestående av konventionellt bränsle kombinerat med mer kolhaltiga biobränslen som härstammar från etanol. Landets fokus på ESG är också uppmuntrande och det visar att Brasilien inte bara handlar om storlek och överflöd utan också om hållbarhet.